Karsten Andersen gik allin på 2024 sæsonen, og første år på et team
Crossbladet har fået Karsten Andersen til at sætte ord på sin 2024 sæson, og hvad hans plan er til den kommende i 2025.
Vi har fået Karsten Andersen til at sætte ord på sin netop afsluttede 2024 motocross sæson, og bedt ham fortælle lidt om hvad hans plan er i 2025. Karsten lærte vi for alvor at kende, da vi mødte ham til HAMK Sommercamp 2024, for her var den ret stædige sjællænder mere end opsat på, at lave at håndtere det kære sand, og det lykkedes ham faktisk til sidst.
Karsten Andersen – 2024
– Sæsonen 2024 er det første år jeg nogensinde er gået all-in, det var ligeledes første år som team medlem i NR Service Racing Team, hvilket har været en super oplevelse, kan ikke forestille mig et andet team med det sammenhold og stemning, tusind tak Jesper.
– Jeg startede i januar med god og hård træning på sandbaner i Sverige lang tid inden løbssæsonen endelig startede i Sønderborg d. 4 maj med OB DM. I første afdeling i Sønderborg kørte jeg rigtig fint og fornuftigt da jeg vidste at sæsonen var lang og har de sidste par år bøvlet med nogle skader i henholdsvis knæ og skulder. De andre drenge kom med noget alvorligt krudt, så det stod hurtigt klar at løbstempo, teknik og kondition skulle oprustes til de næste afdelinger.
– Jeg skyndte mig og bestille en racercykel og komme i gang med at hjulre en masse kilometer for at få noget styrke i benene, hvilket gjorde noget godt for mit cross.
– Da 2. Afdeling i Næstved kom var jeg super kørende, heat sejr i 1 heat, men med en stor føring i 2 heat lavede jeg to mega dumme lette styrt på de sidste to omgange hvilket gjorde at jeg blev indhentet ude på sidste omgang, tabte med 2sekunder og vi kørte a point på dagen. Mega skuffet over mig selv og med endnu mere lyst til og blive bedre.
– Så var der laaang pause, sommerferie m.v hvoraf den ene uge blev brugt på crossskolen i Han Herred med Kim Sørensen og Nicklas Bjerregaard. Det var bare den fedeste uge med de to super søde crossgutter og de andre deltagere. Stor ros herfra til dem, det gav virkelig pote.
– Da 3 afdeling nærmede sig var det netop på Han Herred i Fjerritslev. Og her var jeg bare i maks kampklar form og race minded om at nu skulle vi stå lige i stillingen inden finalen på hjemmebane, hvis jeg kunne tage sejren i begge heat. Jeg væltede så en uges tid inden, under en træning og slog min tommelfinger kraftigt i jorden, men ville ikke have den tjekket da jeg ikke skulle risikere at få gips på inden løbet. Jeg kan stadig mærke nogle gange at den er lidt bøvlet, men en forstuvning kan jo også drille i 100 år.
– Nå men dagen kom i Fjerritslev, og med en del piller i banken så kunne jeg faktisk ikke mærke smerten i hånden. Jeg kørte bare pisse godt både under kval og i heatet, kommer afsted som nummer to i starten og ligger P2 en del omgange lige bag P1. Da vi skal passere nogle omgangskørere ved triplen beslutter jeg mig for og prøve og gå forbi, og det lykkedes. Desværre havde jeg været for hård på koblingen og i næste sving så forsvandt koblingen bare pga overophedning. Så jeg måtte se de andre to modstandere passere, og så kunne jeg ellers humpe den hjem i yderbanen uden kobling resten af heatet og blive P3. Maskinen kølede af, men tænkte at det ville komme igen i 2 heat, så jeg tog det egentlig forholdsvis roligt i heatet, 2er ud af starten igen og blev hurtigt P3 og tænkte, jeg lader dem køre og passer på maskinen, halvvejs i løbet kan jeg se at de to foran går helt kolde og beslutter mig for og prøve og fyre den af, jeg køre i mål P2, 0,4 sekund efter P1. Og så dør koblingen igen lige efter målstregen.
– Så selvom man nu her kigger i bagspejlet var en P3 på dagen med de udfordringer noget der nok ikke kunne have været klaret bedre, selvom at jeg på dagen var stiktosset og hidsig.
– Til finalen på hjemmebane havde jeg ikke selv indflydelse på Dm´et længere da jeg var for mange point bagud til og kunne afgøre det selv. Mine to største modstandere kørte super flot og måske også en smule hårdt, men på dagen kørte jeg nok det bedste cross jeg nogensinde har kørt og vandt stort i begge heats.
– Det blev til en andenplads i C-cuppen under OB DM. Med få point til P1.
– Det har været super fed ræs i vores klasse i år blandt topkørerne, vi har haft mange fede omgange hvor vi har kørt og presset hinanden – men fair, alligevel med det mentale i baghovedet som der er når det trods alt er 28+ kørere, som alle ved at de også helst skal på arbejde i morgen og hjem til ungerne bagefter.
– Sjællandsmesterskabet blev ikke prioriteret så højt i år som OB DM, det skyldtes at jeg fik den store ære af og være fadder igen til et vennepars dejlige datter, så derfor missede jeg den første afdeling på Amager, men de to andre afdelinger blev gulvet fejet rent 1-1-1, på to baner jeg aldrig havde besøgt før, kun slotsbjergbybanen besøgte jeg til en træningsdag inden løbet.
Karsten Andersen – 2025
– Næste år står den på B klassen, hvor jeg pt. regner med og køre fuld OB-DM igen og måske et par afdelinger af B-DM. Det bliver spændende og prøve kræfter med B klassen, der kommer en del nye til i YB 28B næste år. Nu må vi se hvor mange afdelinger der kommer i OB, men hvis der desværre ikke er flere end i år, så bliver det nok til 2-3 B-DM, alternativet kunne også være noget DAM i Jylland.
– Jeg er medlem i Fredensborg Humlebæk motocross klub, som har bane i Kejserdalen, hvilken jeg også har brugt utroligt meget tid på denne sæson, formentlig uger, på at ordne bane og grave diverse. Næste år er jeg lidt i tvivl om hvad der skal ske klubmæssigt, men det er sikkert at jeg skal køre mere cross og lave mindre bane, jeg håber at få prøvet lidt forskellige baner her inden det nye år stempler ind, selvom jeg har mange ting og se til her inden året er omme med arbejde og sommerhusbyggeri.
PS. hvis Han Herred ikke var så langt væk, så blev det selvfølgelig den