Holeshot
Motocross Holeshot
Hvis man oversætter holeshot fra engelsk og til dansk, så er det helt kogt ned, et udtryk der bruges i motocross, til at beskrive, den første kører der kommer igennem det første sving, som nummer et. Nu betyder det umiddelbart ikke, at det lige er det første sving, men fra det første sving, og et stykke ind på banen derfra, hvor der kan være en wire, gravet ned i jorden. Sådan har crossbladet, fået forklaret, at det hænger sammen, på nogle af banerne i Danmark, men der kan formentlig være andre løsninger også.
Manuel Holeshot
Vi ser ret ofte at holeshot også findes manuelt, ved at dommeren eller stævnelederen står og filmer ved en markeret streg, efter starten. Umiddelbart, så er der ikke nogle faste steder på banen, der laves holeshot, og kan variere fra løb, og til løb. Der optegnes en streg på banen, efter svinget, og den første der kommer forbi stregen, vinder holeshot. Det kan også klares mere præcist, med en transponder.
Transponder til holeshot
Alle kørerene, i Danmark i hvert fald, har en transponder monteret på deres motocrossmaskine, og den sidder på gaflen, lige bagved, den forreste nummerplade, ofte spændt fast med strips. Denne transponder tracker alle omgange, og tider, hvilket er super smart. Senest vi besøgte en bane i Danmark (Silkeborg Motor Sport) til en træning, der havde en kører, en transponder fastgjort til sin styrthjelm, og vist nok med et andet tracking system, men hvordan det hang sammen, fik vi ikke helt styr på, den aften.
Mylaps tracker holeshot i motocross
Mylaps bruges til rigtigt mange sportsgrene, men også til motocross, og er virkelig en nyhed i sporten, siden crossbladet var aktiv, der er til at se. Dette er nyt for os, og kan helt sikkert mange flere ting, end hvad vi indtil videre har oplevet, men det kan blandt andet, bruges til at se, hvem der laver holeshot. Vi oplevede til et løb på Mols, at kørerne nu også fik pokaler for holeshot, og det er vi helt vilde med, og er igen en anelse misundelige på den nyere tid, og ville gerne have haft det, dengang vi var aktive. Vi kan godt glæde os på vegne, at dem, der kører i nyere tid, og så kan crossbladet jo også skrive om dem der vinder.